#HumblogFM16

EVA’s karakterdebat

I går afholde EVA en virkelig spændende debat om karakterer. Clement som moderator og med mange relevante parter som debattører. Det var virkligt godt og belyste hvad det er karakterer duer til, og hvad de ikke duer til.

Det er svært at se andre alternativer end karakterer når vi nu skal sortere 9000 ansøgninger om optagelse på et par uger. Her er karakterer super effektive. (Berit Eika, prorektor Aarhus Universitet, FM16)

Det er mit indtryk, at karakterer ikke bare hindrer læringen de blokerer læring. Lad mig give et eksempel. Når en gymnasieeleven får en danskestil tilbage og læreren har givet masser af skriftlig feedback, så når eleven aldrig til at læse feedbacken. De ser karakteren og konstaterer, “Okay jeg fik 7”, og så ser de ikke mere. (Anette Nordstrøm Hansen, formand GL, FM16)

Debatten delte sig i to spor. Karakterer som selektionsmiddel – hvortil de virker fortrineligt – og karakterer som feedback til at facilitere en læringsproces. i det sidste tilfælde kom der mange argumenter i forhold til, at karakterer synes at virke super motiverende for de få der får gode karakterer, men dræbende for de mange, der får middelgode eller dårlige karaterer. Det er ihvertfald det, mange oplever.

Karakterernes karakterbog

EVA kunne belyse debatten med andet end oplevelser. De har undersøgt feltet og inden debatten delte de en rødkarakterbog ud. En karakterbog for karaktersystemet i gymnasiet.

karakterbog2 karakterbog1 karakter13 karakter12

Kan I mon genkende EVAs resultater?